De vakantieperiode hoort eigenlijk een rustige en ontspannen periode te zijn. Dan is het vaak komkommertijd in de media. Buiten dat we opgeschrikt worden door het drama in Duisburg is het  doorschieten van een treinstel  door de stootblokken in Stavoren voorpagina nieuws. Wat een enorme ravage kan dat veroorzaken. Verder naast een moeizame kabinetsformatie kabbelt het allemaal wel door. Alles in Nederland lijkt even stil te staan.
Voor prothesegebruikers staat het helemaal niet stil deze zomer.

Hoe zit het met Jan van 78

Dat blijkt uit geruchten, die steeds vastere vormen gaan aannemen. Ik heb het over de plannen van zorgverzekering UVIT. Kleine werkplaatsen moeten gaan wijken voor grote expertisecentra. Van meerdere locaties naar een aantal in Nederland. De vraag is dan hoe houden we dat bereikbaar voor de overgrote meerderheid ouderen die ook aan de prothese willen. Blazen die ouderen dat niet af vanwege het gedoe en zullen dan afhankelijk van hun omgeving hulpbehoevend in een rolstoel belanden.

Een prothese is een met de hand vervaardigd product. Sommige onderdelen zijn machinaal anderen moeten echt met een timmermansoog in elkaar worden gezet. Ook al zijn er laser en andere uitlijntechnieken elk product moet door de hand. Daar heb je voldoende personeel voor nodig. Als alles in gaat krimpen, houden we dan nog wel vakmensen over?

De toekomst van de dagelijkse praktijk volgens de UVIT methode, hoe zit het met Jan (78). Hij is  geamputeerd ten gevolge van vaatproblematiek aan zijn linker onderbeen en is in een expertisecentrum geweest. Daar heeft hij zijn been aangemeten gekregen. Na een korte revalidatieperiode komt Jan bij mij in de fysiopraktijk voor nog wat training. De koker past niet helemaal en mijn advies is om daar toch wat aan te laten doen. Het alternatief is terug gaan naar het expertise centrum, want de paskamer locatie heeft geen middelen om de koker aan te passen. Dan moet Jan een flinke reis ondernemen vindt hij. Het andere alternatief is bij de paskamermedewerker zijn prothese af te geven, maar dan is hij de prothese een week kwijt. Voor Jan hoeft het allemaal niet meer zo nodig. Uiteindelijk belandt hij in de rolstoel en het is voor hem einde missie. De prothese komt keurig in de kast te staan, naast de stofzuiger en de schoonmaakmiddelen.  Terwijl de gewone burger steeds meer op zijn wenken bediend gaat worden met internetwinkels en thuisbezorging, gaan we het voor Jan zo moeilijk mogelijk maken. Dat is helaas de dagelijkse praktijk voor de toekomst, maar buitengewoon verwerpelijk.

Met vriendelijke groet,

Hans van Mourik, fysiotherapeut en coach prothese-unlimited

Reageren? Mail naar Hans van Mourik

Regelmatig schrijft Hans van Mourik, fysiotherapeut en ervaringsdeskundige van prothese en orthese over actuele zaken in zijn weblog op pro-orthese.nl